اطلاعات تماس

تهران - خیابان آفریقا - کوچه کمان - پلاک 10

24/7 در دسترس هستیم

موارد استفاده ریتالین

ریتالین برای درمان اختلال کم توجهی بیش فعالی – ADHD استفاده می شود. با تغییر مقدار برخی از مواد طبیعی در مغز عمل می کند. متیل فنیدات متعلق به دسته ای از داروها است که به عنوان محرک شناخته می شوند. این دارو می تواند به افزایش توانایی شما برای توجه، تمرکز روی یک فعالیت و کنترل مشکلات رفتاری کمک کند. همچنین ممکن است به شما در سازماندهی وظایف و بهبود مهارت های گوش دادن کمک کند. این دارو همچنین برای درمان یک اختلال خواب خاص (نارکولپسی) استفاده می شود.

نحوه مصرف ریتالین

قبل از شروع مصرف متیل فنیدیت و هر بار که دارو را از داروخانه تهیه میکنید، راهنمای دارویی ارائه شده توسط پزشک خود را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً 2 یا 3 بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید. این دارو بهتر است 30 تا 45 دقیقه قبل از غذا مصرف شود. با این حال، اگر ناراحتی معده دارید، ممکن است این دارو را همراه یا بعد از غذا یا میان وعده مصرف کنید. مصرف این دارو در اواخر روز ممکن است باعث ایجاد مشکل در خواب (بی خوابی) شود.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان های معینی مصرف کنید.

دوز ریتالین بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. پزشک ممکن است به شما بگوید که به تدریج دوز خود را افزایش یا کاهش دهید. همچنین اگر برای مدت طولانی از آن استفاده کرده اید، بدون مشورت با پزشک، به طور ناگهانی مصرف این دارو را قطع نکنید.

خواندن
ویاس و کافئین: میشه داروی ADHD رو با قهوه خورد؟

اگر به طور ناگهانی مصرف ریتالین را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک (مانند افسردگی، افکار خودکشی، یا سایر تغییرات روانی/خلقتی) داشته باشید. برای کمک به جلوگیری از قطع مصرف، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد. اگر برای مدت طولانی یا در دوزهای بالا از متیل فنیدیت استفاده کرده باشید، احتمال قطع مصرف وجود دارد. در صورت ترک مصرف فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

در صورت استفاده طولانی مدت، ممکن است این دارو به خوبی کار نکند. اگر این اتفاق افتاد با پزشک خود صحبت کنید.

اگرچه ریتالین به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)، این خطر ممکن است بیشتر باشد. این دارو را دقیقاً همانطور که برای کاهش خطر اعتیاد تجویز شده است مصرف کنید. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

عوارض جانبی ریتالین

عصبی بودن، مشکلات خواب، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ یا سردرد ممکن است از عوارض اثرات جانبی ریتالین است. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

خواندن
سوء استفاده از ریتالین

این دارو ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید و در صورت بالا بودن نتایج به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله: علائم مشکلات جریان خون در انگشتان دست یا پا (مانند سردی، بی حسی، درد یا تغییر رنگ پوست)، زخم های غیرعادی در انگشتان دست یا پا، سریع/ تپش / ضربان قلب نامنظم، تغییرات ذهنی / خلقی / رفتاری (مانند بی قراری، پرخاشگری، نوسانات خلقی، افکار غیر طبیعی، افکار خودکشی)، حرکات کنترل نشده عضلات (مانند تکان، لرزش)، فوران ناگهانی کلمات/صداهایی که به سختی قابل شنیدن هستند. کنترل، تغییرات بینایی (مانند تاری دید).

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: غش، تشنج، علائم حمله قلبی (مانند درد قفسه سینه/فک/بازوی چپ، تنگی نفس، تعریق غیرمعمول)، علائم سکته مغزی (مانند ضعف در یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن، تغییرات ناگهانی بینایی، گیجی). فوراً به پزشک مراجعه کنید.

ریتالین

عوارض جانبی ریتالین در مردان

در مردان (از جمله پسران جوان و نوجوانان) به ندرت ممکن است هنگام استفاده از این دارو نعوظ دردناک یا طولانی مدت 4 ساعت یا بیشتر داشته باشند. مراقبان / والدین نیز باید مراقب این عارضه جانبی جدی در پسران باشند. اگر نعوظ دردناک یا طولانی مدت رخ داد، مصرف این دارو را متوقف کنید و فوراً از پزشک کمک بگیرید، در غیر این صورت ممکن است مشکلات دائمی رخ دهد. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک کمک کنید.

خواندن
بیش فعالی (ADHD) چیست؟

این لیست کاملی از عوارض جانبی ریتالین نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

نکات جدی

این دارو را در اختیار دوستان و دیگر افراد قرار ندهید. به اشتراک گذاشتن ریتالین می‌تواند بنا به کشوری که در آن زندگی میکنید خلاف قانون است.

آزمایشات آزمایشگاهی و/یا پزشکی (مانند فشار خون، شمارش کامل خون، پایش قد/وزن در کودکان) ممکن است در حین مصرف این دارو انجام شود. تمام قرارهای پزشکی و آزمایشگاهی را رعایت کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

برندها و اشکال مختلفی از ریتالین موجود است. همه آن ها اثرات یکسانی ندارند. بدون مشورت با پزشک یا داروساز خود برند یا فرم را تغییر ندهید.

دوز فراموش شده ریتالین

اگر یک نوبت (دوز) مصرف ریتالین را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان خواب یا نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان منظم مصرف کنید. برای جبران دوز را دوبرابر نکنید.

شیوه نگهداری

برندهای مختلف این دارو نیازهای نگهداری متفاوتی دارند. بسته محصول را برای دستورالعمل های نحوه نگهداری بررسی کنید یا از داروساز خود بپرسید. در سرویس بهداشتی نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

منبع: webmd


administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *